Ademhaling

Adem en emoties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je angstig bent ga je hoger en sneller ademen. Als je blij bent gelijkmatiger en dieper. Je zal je adem inhouden als er iets spannends in je omgeving gebeurt en meer je inademing aanzetten als je boos bent. Zo wordt inademen aangezet voor actie en laten we letterlijk los als we uitademen.

Met je adem reageer je op sfeer (adembenemend druk in de Kalverstraat) en op contact met de anderen( als iemand gaapt, zucht of zijn adem inhoudt zal je dit veelal onbewust overnemen). Dit leidt tot gevoelens en gedachtes en dat zet je in beweging.

Ademhalingsoefeningen zijn nuttig om verschil te ervaren. Als we echter onder druk komen te staan of langdurig stress ervaren, is het lastig om juist dan onze ademhaling met deze oefeningen te beïnvloeden. Met haptotherapie  ga je lichamelijk ontdekken hoe  je beweegt en wat jij voelt in tijden van stress. Zo leert je lijf en  dus ook je adem de weg naar waar er ruimte is.

Meer ruimte voelen met haptotherapie

Binnen de haptotherapie wordt derhalve niet gewerkt met ademhalingsoefeningen, maar gekeken naar hoe je beweegt op jezelf en in contact, welke gevoelens en gedachtes je daarbij hebt en hoe dit je adem beïnvloedt. Zo word je je bewust van het moment dat je benauwd wordt of je adem vast zet.

Daarnaast kan het behulpzaam zijn om lichamelijke spanning en blokkades vrij te maken. Met simpele oefeningen kan je vervolgens  gaan ervaren hoe je meer ruimte kan voelen en rust kan bewaren in stressvolle tijden.